Despre alimente

Glucidele
Glucidele sunt sursa principala de energie a organismului. Glucidele complexe se gasesc in legume, cereale si in legumele bogate in amidon (cartofii, mazarea si porumbul).
Glucidele simple, numite si zaharuri se gasesc in special in fructe si lapte, ca si in alimentele ce contin zahar, precum bomboanele si alte dulciuri.
Recomandari:
45% pana la 65% din caloriile zilnice –cel putin 130 grame pe zi –trebuie sa provina din glucide. Alegeti glucidele complexe din cereale integrale si fasole si din fructele bogate in substante nutritive si lapte. Limitati zaharurile din bomboane si celelalte dulciuri.

Proteinele
Proteinele sunt esentiale in viata oamenilor. Pielea, oasele, muschii si tesuturile organelor interne contin proteine, la fel si sangele, hormonii si enzimele. Proteinele se gasesc in numeroase alimente de origine vegetala.  Cele mai bogate surse de proteine sunt legumele, produsele lactate, nucile si semintele.
Recomandari:
Proteinele pot sa constituie intre 10 si 35% din totalul caloriilor zilnice –cel putin 46 grame la femei si 56 grame la barbati.

Grasimile

Grasimile contribuie la absorbtia vitaminelor esentiale, mentin structura si functionarea membranelor celulare si asigura integritatea sistemului imunitar. Ele reprezinta o sursa concentrata de energie, oferind de doua ori mai multe calorii pe gram decat glucidele si proteinele. Un anumit tip de grasime in exces – ca de exemplu grasimile saturate sau acizii grasi trans –pot creste nivelul colesterolului din sange odata cu riscul aparitiei unor boli coronariene.
Recomandari:
Limitati aportul de grasimi la 20% pana la 35% din totalul caloriilor zilnice. Alegeti grasimile din surse sanatoase, ca de exemplu nucile, maslinele, uleiul de canola sau de arahide.

Colesterolul

Colesterolul este vital in structura si functionarea tuturor celulelor, dar este si principala substanta din depunerile de grasimi (placi de aterom) care se dezvolta in artere.
Organismul produce tot colesterolul de care are nevoie pentru functionarea celulelor.
Aportul de colesterol creste datorita consumului de oua, produse lactate si unt.
Recomandari:
Limitati aportul de colesterol la maxim 300 miligrame pe zi.

Grasimile saturate

Grasimile saturate se gasesc adesea in  unt si lapte integral. Alte alimente bogate in grasimi saturate sunt nucile de cocos, uleiul de palmier sau alte uleiuri tropicale. Grasimile saturate sunt responsabile
pentru cresterea nivelului colesterolului din sange si a riscului aparitiei unor boli coronariene.
Recomandari:
Limitati aportul de grasimi saturate la maxim 10% din totalul caloriilor, adica un maxim de 20 grame pe zi pentru femei si 24 grame pe zi pentru barbati.

Fibrele

Fibrele sunt componentele alimentelor de origine vegetala pe care stomacul nu le digera sau absorbi. Sunt clasificate in doua tipuri de baza: solubile si insolubile. Fibrele insolubile cresc volumul bolului fecal si previn constipatia. Legumele, tarata de grau alaturi de alte cereale integrale sunt surse de fibre insolubile.
Fibrele solubile normalizeaza nivelul colesterolului si glicemiei din sange. Ovazul, fasolea uscata si unele fructe, precum merele si portocalele sunt surse importante de fibre solubile.
Recomandari:
Femeile au nevoie de maxim 25 de grame pe zi, iar barbatii de 30 pana la 38 grame de fibre pe zi.

Nu sunt comentarii la acest articol!

Adauga un comentariu

Comentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la încalcarea legii, la violenta sau ura vor fi sterse. Ii încurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Introdu numarul din imagine:
security
Regim pentru constipatie Regim pentru constipatie

Aproape toti adultii s-au confruntat la un moment dat cu problema constipatiei.Factorii care contribuie la aparitia constipatiei sunt repausul la pat sau lipsa activitatii fizice, aportul insuficient de fibre si de lichide, alimentatia neregulata si…

Sfaturi privind consumul de legume Sfaturi privind consumul de legume

In general:Cumparati legume proaspete in sezon deoarece costa mai putin si sunt mai gustoase.Faceti o provizie de legume congelate; sunt usor si rapid de preparat la cuptorul de microunde.Cumparati legume usor de preparat: puteti face o salata in cateva…

Director de firme

Dictionar culinar