Indulcitorii artificiali

Zaharul a devenit o parte importanta a dietei noastre zilnice, fiind folosit in cantitati din ce in ce mai mari. Consumat in exces, acesta poate fi daunator, deoarece mareste numarul de calorii si determina cresterea in greutate. De aceea numeroase persoane opteaza pentru indulcitori artificiali –denumiti si inlocuitori de zahar sau edulcoranti cu putine calorii.

Ce sunt indulcitorii artificiali?

Indulcitorii artificiali sunt substante chimice ce indulcesc la fel ca zaharul, dar cu mai putine calorii. Intrucat indulcitorii sunt mult mai dulci decat zaharul, este nevoie de o cantitate mult mai mica pentru a obtine acelasi efect. Asa se face ca produsele care contin indulcitori artificiali au mai putine calori decat cele cu zahar. Indulcitorii artificiali fac deseori parte din dietele ce au drept scop slabirea sau controlul greutatii.

Diabeticii pot folosi indulcitorii artificiali deoarece indulcesc mancarea fara sa creasca glicemia. Dar nu uitati ca daca suferiti de diabet, unele produse ce contin indulcitori artificiali, precum iaurtul fara zahar, pot influenta glicemia datorita altor glucide sau proteine. In plus, unele produse al caror ambalaj indica “fara zahar” –ca prajiturile sau ciocolata fara zahar –pot contine indulcitori precum sorbitol sau manitol, ce contin calorii
si pot influenta astfel glicemia. Unele produse fara indulcitori pot contine faina, care are ca efect cresterea glicemiei.

Tipuri de indulcitori
Federatia Americana a Alimentelor si Medicamentelor (Food and Drug Administration - FDA) a aprobat cinci indulcitori cu putine calorii pentru a fi utilizati intr-o diversitate de alimente. FDA a stabilit o “doza zilnica acceptabila”, pentru fiecare indulcitor. Aceasta doza reprezinta cantitatea maxima de indulcitor ce poate fi ingerata zilnic, de-a lungul întregii vietii, fara riscuri. Doza zilnica este de 100 ori mai mica decat cantitatea minima ce poate provoca probleme de sanatate.

Indulcitori artificiali --- Doza zilnica* --- Echivalentul dozei** --- Poate fi folosit la gatit?
Aspartam (NutraSweet, Equal)-- 50 miligrame (mg) pe kilogram (kg)-- 15 cutii de suc dietetic –Nu
Zaharina (Sweet'N Low, SugarTwin) -- 5 mg pe kg -- 8.5 pachete de indulcitori -- Da
Acesulfam K (Sunett, Sweet One) -- 15 mg pe kg -- 25 cutii de suc dietetic -- Da
Sucraloza (Splenda) -- 5 mg pe kg -- 5 cutii de suc dietetic -- Da
*FDA a calculat doza zilnica pe kilogram de greutate corporala.
* Echivalentul consumului pentru o persoana de aprox. 70 kg.

Riscurile pentru sanatate
Indulcitorii artificiali sunt prezentati in presa populara sau pe internet drept cauza unor probleme de sanatate, printre care cancerul.
Potrivit Institutului Oncologic al Statelor Unite (National Cancer Institute), nu exista dovezi stiintifice care sa confirme ca vreun indulcitor artificial aprobat de Statele Unite poate cauza cancer. Numeroase cercetari confirma faptul ca indulcitorii artificiali nu sunt periculosi pentru populatie.
In schimb, indulcitorul aspartam este contraindicat persoanelor care sufera de fenilcetonurie, o boala ereditara rara. Pe ambalajul produselor ce contin aspartam trebuie sa existe o avertizare pentru aceasta categorie de bolnavi.
Lupta impotriva caloriilor Simpla renuntare la zaharul din prajituri si bomboanele de ciocolata nu inseamna ca acestea au un continut scazut de calorii si grasimi.
Daca mancati prea multe, riscati sa consumati prea multe calorii si prea putine substante nutritive. Spre deosebire de fructe, legume si cereale integrale, bauturile acidulate fara zahar, bomboanele si dulciurile ofera putine –sau deloc –nutriente benefice.
Folositi indulcitorii artificiali cu moderatie. Puteti inlocui sucurile normale cu cele dietetice, cu conditia ca acestea din urma sa nu fie singurile lichide pe care le consumati.

Nu sunt comentarii la acest articol!

Adauga un comentariu

Comentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la încalcarea legii, la violenta sau ura vor fi sterse. Ii încurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Introdu numarul din imagine:
security
Regim pentru constipatie Regim pentru constipatie

Aproape toti adultii s-au confruntat la un moment dat cu problema constipatiei.Factorii care contribuie la aparitia constipatiei sunt repausul la pat sau lipsa activitatii fizice, aportul insuficient de fibre si de lichide, alimentatia neregulata si…

Sfaturi privind consumul de legume Sfaturi privind consumul de legume

In general:Cumparati legume proaspete in sezon deoarece costa mai putin si sunt mai gustoase.Faceti o provizie de legume congelate; sunt usor si rapid de preparat la cuptorul de microunde.Cumparati legume usor de preparat: puteti face o salata in cateva…

Director de firme

Dictionar culinar